Coraz więcej nauczycieli, edukatorów i decydentów zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że metody nauczania oraz treści edukacyjne muszą ulec zmianie, jeśli chcemy je dostosować do wyzwań i realiów XXI wieku.
Wzywają oni do podążania w kierunku edukacji aktywnej, skoncentrowanej na uczniu. Edukacji, która ma potencjał, aby przygotować młode pokolenie na wyzwania stojące przed nimi w ciągle zmieniającym się świecie.
Tej zmiany nie da się wprowadzić bez zmiany kontekstu edukacyjnego, w tym metod, przestrzeni uczenia się i priorytetów.
Aktywne uczenie się i innowacyjne nauczanie w elastycznych przestrzeniach edukacyjnych, to projekt Novigado, którego głównym celem jest wspieranie szkół i związanych z nimi interesariuszy w przejściu z modelu nauczania skoncentrowanego na nauczycielu, do praktyk nauczania promujących aktywne uczenie się z wykorzystaniem innowacyjnych przestrzeni edukacyjnych i odpowiednio dobranych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK).
Jest to sposób stymulowania rozwoju kompetencji kluczowych (Komisja Europejska, 2018) i umiejętności przekrojowych (UNESCO, 2013) dzieci i młodzieży, jako niezwykle ważnych z punktu widzenia dobrostanu oraz wspierających ich funkcjonowanie w środowisku dotkniętym globalną pandemią i w świecie post-covidowym.
Źródło: : Projekt Novigado (2021). Przestrzeń w edukacji. Poradnik dla szkół, czerwiec 2021.
Poniżej publikacje przygotowane w ramach projektu Novigado