European Language Label (Europejski znak innowacyjności w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych) to europejski certyfikat jakości w edukacji językowej ustanowiony przez Komisję Europejską w 1998 r. Certyfikat jest wyróżnieniem za innowacyjne techniki kształcenia i promuje osiągnięcia metodyczne i dydaktyczne. W Polsce obecny od 2001 roku. Od 2015 r. nagroda przyznawana jest w jednej kategorii konkursowej: za projekt językowy realizowany pod opieką koordynatora w instytucji edukacyjnej.
Cele konkursu:
- Rozwijanie komunikacyjnych kompetencji językowych i interkulturowych osób uczących się języków obcych;
- Motywowanie do nauki języków obcych oraz kształtowanie samodzielności w ich nauce;
- Rozwijanie kompetencji zawodowych nauczycieli języków obcych;
- Uwrażliwienie na różnorodność kulturową i językową Europy i świata oraz potrzebę prowadzenia dialogu interkulturowego;
- Promowanie wielo – i różnojęzyczności.
Najważniejszym kryterium oceny projektów jest ich innowacyjność.
Innowacyjność w dziedzinie projektów językowych polega na znalezieniu środków niedostępnych w dotychczasowej praktyce nauczyciela języka obcego, służących do lepszego rozwijania komunikacyjnych kompetencji językowych (obejmujących kompetencje ogólne, językowe, socjolingwistyczne i pragmatyczne, interkulturowe) albo umożliwiających pełną realizację potrzeb i uzupełnienie braków kompetencyjnych uczniów.
Uczestnikami konkursu mogą być przedszkola, szkoły, uczelnie wyższe, instytucje oświatowe, placówki działające w obszarze edukacji pozaformalnej oraz inne placówki zajmujące się kształceniem językowym dzieci, młodzieży i dorosłych lub je wspierające.
Zgłoszone do Konkursu ELL Projekty powinny być zgodne z priorytetami na rok 2021 oraz muszą realizować przynajmniej jeden z podanych priorytetów:
Priorytety KE:
- Wzmacnianie procesów uczenia się poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz mediów cyfrowych;
- Uczenie się języków oraz promocja równości, spójności społecznej i aktywnego
obywatelstwa; - Rozwój zawodowy nauczycieli języków obcych.
Priorytety krajowe ustalone przez krajowe Jury Konkursu European Language Label (Jury):
- Środowisko, w którym żyjemy;
- Język a relacje międzyludzkie;
- Język i kultura;
- Autonomia ucznia i nauczyciela.