W dniu 7 października 2014 r. w godz. 11:00 – 14:00 odbyła się konferencja szkoleniowo-informacyjna pt.: „Kształcenie zawodowe a lokalny rynek pracy”. Konferencja skierowana była do dyrektorów szkół i placówek, w województwie podlaskim zorganizowana z inicjatywy Pracowni Badań, Analiz i Strategii Rozwoju Edukacji w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku przy współpracy z Departamentem Edukacji Urzędu Miejskiego w Białymstoku.
Cele konferencji:
- wymiana doświadczeń w zakresie kreowania strategii kształcenia w zawodach,
- przykłady dobrej praktyki w zakresie efektów kształcenia zawodowego (na przykładzie wybranych szkół),
- ukazanie roli i znaczenia udziału pracodawców w podniesieniu efektów kształcenia zawodowego,
- charakterystyka losów absolwentów na lokalnym rynku pracy.
W konferencji udział wzięli m.in.:
Pan Eugeniusz Mróczyński – starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Białymstoku
Pani Ewa Piotrowska-Lipska – wizytator Kuratorium Oświaty w Białymstoku
Pani Katarzyna Nowak – przedstawiciel starosty powiatu sokólskiego
Pan Wojciech Winogrodzki – prezes Podlaskiego Związku Pracodawców
Pani Dorota Bujnowska – kierownik Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej WUP w Białymstoku
Pani Joanna Matlak – specjalista ds. rynku pracy WUP w Białymstoku
Przedstawiciele placówek doskonalenia:
Pani Lucyna Poczobut – konsultant CEN w Suwałkach
Pani Lucyna Brajer – doradca metodyczny MODM w Białymstoku
Pracodawcy:
Pan Michał Charkiewicz – Prezes Zarządu ChM sp. z o.o.
Pani Joanna Tylicka – Studio Florystyczne LAURUS
Pan Michał Grzybowski – MIRYAN Ośrodek Szkolenia BHP (reprezentujący Pana Mirosława Grzybowskiego)
Pan Michał Hareniuk – MIRYAN Ośrodek Szkolenia BHP
Pan Ireneusz Alaszkiewicz – AUTO-POMOC AAA
W konferencji uczestniczyło 58 osób. Oprócz gości obecni byli także przedstawiciele szkół z Zambrowa, Suwałk, Kolna, Łap, Hajnówki i Białegostoku (w tym: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół, kierownicy kształcenia praktycznego, przewodniczący KPZ i nauczyciele).
Wnioski i spostrzeżenia
- Programy nauczania w niewielkim stopniu są opiniowane przez pracodawców (badania KOWEZIU).
- Następuje systematyczny wzrost oczekiwań podlaskich przedsiębiorców wobec pracowników.
- Przedsiębiorcy (podlascy) potrzebują wysoko wykwalifikowanych pracowników (absolwentów) „fachowiec w zawodzie”.
- Niezbędna jest systematyczna preorientacja zawodowa (już od szkoły podstawowej), również dla rodziców.
- Ważne są relacje nie tylko szkoła-pracodawca, ale też szkoła-absolwent (od absolwenta szkoła uzyska informacje czy dobrze kształci).
- Ważny jest system śledzenia losów absolwentów – to rola szkoły – tworzenie systemu badania losów absolwentów.
- Pracownicy muszą kształcić się ustawicznie. Taką świadomość powinni posiadać uczniowie i absolwenci. Powinien być stworzony system umożliwiający takie kształcenie.
- Promocja szkolnictwa zawodowego w mediach.
- Wpływ pracodawców na kierunki kształcenia.
- Ważna jest rola specjalistów (z zakładów pracy) w kształceniu zawodowym – uzyskiwanie na bieżąco najnowszych informacji.
- Główny problem w kształceniu zawodowym to zbyt duża liczebność grup, a raczej brak podziału klasy na grupy.
- Należałoby rozpocząć badania predyspozycji zawodowych wśród uczniów gimnazjum, a jeszcze lepiej szkoły podstawowej.
- Projekty unijne realizowane w szkołach pozwalają na doskonalenie wiedzy i umiejętności zawodowych, również poprzez realizację dodatkowych praktyk zawodowych.
- Projekty unijne pozwalają na doposażenie pracowni zawodowych.
- Pojawił się problem z wkomponowaniem egzaminów zawodowych w realia szkolne pod kątem organizacyjnym (szczególnie przy dużej liczbie uczniów w szkole).
- Dobrze przygotowany absolwent szkoły zawodowej to wypadkowa następujących części składowych: dobry nauczyciel, dobra baza, współpraca z pracodawcami.
Dobre praktyki w Zespole Szkół Handlowo-Ekonomicznych im. Mikołaja Kopernika w Białymstoku
Działania Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku na rzecz kształcenia zawodowego