Rozmowa kwalifikacyjna, będąca obowiązkowym elementem procesu rekrutacyjnego często wywołuje stres – niezależnie od doświadczenia, kompetencji i stanowiska, na jakie aplikujemy. Przygotowanie kandydata do rozmowy kwalifikacyjnej jest popularną formą wsparcia, którą wybierają klienci doradców zawodowych.
Zrozumienie istoty tego etapu rekrutacji pozwala doradcom i ich klientom „wejść w buty” rekrutera, rozszyfrować zapotrzebowanie na kompetencje na danym stanowisku i przygotować na trudne pytania, które mogą się pojawić podczas rozmowy.
Wspierając kandydata w przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej, należy pamiętać, że celem działania nie jest „oszukiwanie systemu”. Dobre przygotowanie daje możliwość podkreślenia mocnych stron kandydata i uzyskania odpowiedzi na ich podstawie oraz obrazu doświadczeń.
W związku z tym praca doradcza powinna być zorganizowana wokół następującego harmonogramu działań:
- analiza wymagań w ofercie pracy,
- „wejście” w buty rekrutera,
- odtworzenie modelu kompetencyjnego na dane stanowisko,
- przygotowanie adekwatnych pytań,
- znalezienie pasujących kompetencji kandydata wynikających z jego doświadczenia,
- ćwiczenie odpowiedzi w modelu STAR,
- pozostanie autentycznym.