
FORMA: Diagnozowanie indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży poprzez indywidualne lub grupowe badania zawodowe – zajęcia aktywizujące wybór zawodu.
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA): uczniowie klas VIII szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących. W okresie pandemii prowadzimy indywidualną diagnozę na terenie poradni uczniów zainteresowanych poznaniem predyspozycji zawodowych. Prosimy pedagogów szkolnych o pobranie ze strony internetowej Poradni druków zgłoszenia i udostępnienie ich rodzicom w celu ich wypełnienia i umówienia ucznia na wizytę w poradni (wymagana jest zgoda rodzica na samodzielny przyjazd oraz powrót ucznia).
CEL I TREŚCI: Wsparcie młodzieży w rozpoznawaniu indywidualnych predyspozycji zawodowych, w określaniu ich zainteresowań, uzdolnień, predyspozycji i innych cech ważnych przy planowaniu kariery zawodowej.
- Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej.
- Wyposażenie uczniów w umiejętności niezbędne przy podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru zawodu.
DIAGNOZA: Diagnoza predyspozycji poprzez wykonywanie badań określających możliwości poznawcze ( rozumienie sytuacji społecznych, myślenie logiczne, wyobraźnia przestrzenna, zdolności słowne) oraz zainteresowania i predyspozycje zawodowe.
PORADA: Indywidualna porada zawodowa zawierająca informację zwrotną o wynikach przeprowadzonych badań diagnostycznych i udzielenie informacji o zawodach, kierunkach kształcenia oraz zasadach i kryteriach przyjęć do szkół i ośrodków kształcenia, uwzględniająca: stan zdrowia i wynikające z tego wskazania i przeciwwskazania do zawodu/kształcenia;
- osobiste osiągnięcia szkolne i pozaszkolne;
- indywidualne problemy ucznia a w szczególności wstępne planowanego ścieżki przyszłej kariery zawodowej.
KONSULTACJE BEZ BADAŃ: Konsultacje bez badań polegające na udzielenie informacji o zawodach, kierunkach kształcenia oraz zasadach i kryteriach przyjęć do szkół i ośrodków kształcenia celu podjęcia optymalnej decyzji zawodowej ze szczególnym zwróceniem uwagi na:
- stan zdrowia;
- indywidualne predyspozycje ucznia;
- indywidualne problemy ucznia.
TERMIN REALIZACJI: październik 2021 r. – kwiecień 2022 r.
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: Kinga Ćwiklińska, Anna Malewicz, Grzegorz Urban

FORMA: spotkania informacyjno-doradcze
ADRESACI: nauczyciele, doradcy zawodowi, koordynatorzy ds. doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkole podstawowej
LICZBA SPOTKAŃ: cyklicznie, dwa razy w roku spotkanie trwające 2-3 godziny
CEL I TREŚCI: Stworzenie sieci wzajemnej współpracy dla nauczycieli, szkolnych doradców zawodowych w zakresie:
- kompletowania narzędzi pracy i literatury fachowej;
- planowania pracy;
- gromadzenia, udostępniania i upowszechniania informacji zawodowej;
- opracowywania programów;
- konstruowania scenariuszy zajęć;
- tworzeniu wewnątrzszkolnych systemów doradztwa zawodowego;
- wspólnej realizacji niektórych zadań na terenie szkoły.
TERMIN REALIZACJI: październik 2021 r. – czerwiec 2022 r.
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: Kinga Ćwiklińska, Anna Malewicz, Grzegorz Urban

FORMA: prelekcja
ADRESACI: rodzice młodzieży klas VII-VIII szkoły podstawowej
LICZBA SPOTKAŃ:1 godzina
CEL I TREŚCI: Celem spotkania jest ukazanie rodzicom ich roli w podejmowaniu decyzji w sprawie wyboru kierunku edukacji i zawodu przez młodzież klas VII-VIII. Zapoznanie rodziców z głównymi wyznacznikami trafnego wyboru kierunku edukacji i zawodu.
TREŚCI:
Rola i udział rodziców w podjęciu właściwej decyzji przez młodzież, postawy rodziców.
Zadania rodziców w przygotowaniu dziecka do podjęcia decyzji o kierunku edukacji i zawodzie.
Główne wyznaczniki wyboru kierunku edukacji i zawodu po klasie VIII.
Oferta edukacyjna po klasie VIII, główne zasady naboru.
TERMIN REALIZACJI: zgodnie z zapotrzebowaniem
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: Grzegorz Urban

FORMA: zajęcia warsztatowe 1-2 godziny lekcyjne
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA):uczniowie klas maturalnych
CEL I TREŚCI: Zajęcia psychoedukacyjne ukazujące oddziaływanie sytuacji trudnych na ogólne funkcjonowanie oraz skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem. Definicja stresu. Źródła i objawy stresu. Pozytywne sposoby radzenia sobie z sytuacjami trudnymi. Przygotowanie się do stresu przedegzaminacyjnego.
TERMIN REALIZACJI: zgodnie z zapotrzebowaniami placówki ( w małych grupach na terenie poradni lub na terenie szkoły z zachowaniem reżimu sanitarnego, po uzgodnieniu warunków realizacji).
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: Kinga Ćwiklińska

FORMA: zajęcia warsztatowe
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA): uczniowie szkół podstawowych 1-2 godziny lekcyjne
CEL I TREŚCI: Zajęcia psychoedukacyjne ukazujące oddziaływanie sytuacji trudnych na ogólne funkcjonowanie oraz skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem. Definicja stresu. Źródła i objawy stresu. Pozytywne sposoby radzenia sobie ze stresem.
TERMIN REALIZACJI: zgodnie z zapotrzebowaniami placówki ( w małych grupach na terenie poradni lub na terenie szkoły z zachowaniem reżimu sanitarnego, po uzgodnieniu warunków realizacji).
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: Kinga Ćwiklińska

FORMA: zajęcia warsztatowe
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA): uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych
LICZBA GODZIN: 2 godziny lekcyjne
CEL I TREŚCI: Zajęcia psychoedukacyjne wzmacniające motywację wewnętrzną uczniów do realizacji własnych postanowień. Czym jest dla nas szkoła? Jakie ma dla nas znaczenie? To miejsce z szansą na rozwój czy miejsce nieustannego stresu? Uświadomienie własnego poziomu motywacji w kontekście nauki szkolnej. Pokonywanie barier w uczeniu się poprzez odpowiednie nastawienie i motywację do działania. Metody i techniki wspomagające proces uczenia się.
TERMIN REALIZACJI: zgodnie z zapotrzebowaniami placówki ( w małych grupach na terenie poradni lub na terenie szkoły z zachowaniem reżimu sanitarnego, po uzgodnieniu warunków realizacji).
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: Kinga Ćwiklińska
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 2 w Białymstoku